Picture of Valéry Psyché

Teaching

Publications & Presentations

This section shows the documents (if any) that are available in R-libre, TELUQ's open access research publication repository.

Journal articles (refereed)

Psyché, Valéry; Tremblay, Diane-Gabrielle, & Payen Jean Baptiste, Valérie (2024). Les compétences à développer pour la gestion de projets en IA : part de soi, part d’autrui. / The skills needed to manage AI projects: Personal contribution, contribution of others. / Las competencias necesarias para gestionar proyectos de IA: contribución personal, contribución de los demás. Médiations et médiatisations (17), 9–28. https://doi.org/10.52358/mm.vi17.386

Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry, & Loiola A., Francisco (2023). État des lieux des conditions d’efficacité de la formation à distance en enseignement supérieur en Afrique. / An Analysis of Conditions for the Effectiveness of Distance Education in Higher Education in Africa / Un análisis de las condiciones para una educación a distancia eficaz en la enseñanza superior en África. Médiations et médiatisations (14), 28-45. https://doi.org/10.52358/mm.vi14.318

Psyché, Valéry; Tremblay, Diane-Gabrielle; Miladi, Fatma, & Yagoubi, Amina (2023). A competency framework for training of AI projects managers in the digital and AI era. Open Journal of Social Sciences, 11 (5), 537-560. https://doi.org/10.4236/jss.2023.115032

Reyes-Consuelo, M. Alejandro; Michaud, Dominique; Proulx-Guimond, Jonathan; Kiss, Joselyne; Vincent, Claude; Edwards, Geoffrey; Huston, James; Ruel, J.; Letscher, Sylvain; Psyché, Valéry; Papi, Cathia; Caouette, Martin, & Huston, Piper (2023). Virtual reality at workplace for autistic employees: Preliminary results of physiological-based well-being experience. Journal of Biosensors and Bioelectronics Research, 1 (4), 1-8. https://doi.org/10.47363/JBBER/2023(1)108

Tremblay, Diane-Gabrielle; Psyché, Valéry, & Yagoubi, Amina (2023). La mise en œuvre de l’IA dans les organisations est-elle compatible avec une société éthique?. Ad machina (7), 166–187. https://doi.org/10.1522/radm.no7.1663

Psyché, Valéry, & Payen Jean Baptiste, Valérie (2022). Utiliser WhatsApp comme environnement d’apprentissage formel. Le Tableau, 11 (3).

Chartofylaka, Lamprini; Stockless, Alain; Fraser, Marc; Psyché, Valéry, & Forissier, Thomas (2019). Sharing contextual knowledge information via asynchronous distance learning: Insights from a context-based research project in primary schools / Partage d’informations contextuelles via l’apprentissage à distance asynchrone : aperçu d'un projet de recherche contextuel dans les écoles primaires. Médiations & médiatisations (2), 117-130. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.96

Psyché, Valéry, & Ruer, Perrine (2019). L’apprentissage adaptatif intelligent. Le Tableau, 8 (4).

Forissier, Thomas; Bourdeau, Jacqueline, & Psyché, Valéry (2017). Quand les contextes se comparent et se parlent. Contextes et Didactiques (10), 111-122.

Psyché, Valéry; Mendes, Olavo, & Bourdeau, Jacqueline (2003). Apport de l'ingénierie ontologique aux environnements de formation à distance. Sciences et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation et la Formation (STICEF), 10, 89-126.

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Psyché, Valéry (2012). Analysis of processes of cooperation and knowledge sharing in a community of practice with a diversity of actors. Computer Science and Information Systems (ComSIS), 9 (2), 917-941. https://doi.org/10.2298/CSIS111223020T

Psyché, Valéry, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2011). Étude du processus de participation à une recherche partenariale : Une étude de l’usage d’outils du Web social dans une communauté engageant des partenaires sociaux et universitaires. SociologieS, 1-17. https://doi.org/10.4000/sociologies.3681

Book chapters

Anjou, Claire; Forissier, Thomas; Bourdeau, Jacqueline; Psyché, Valéry; Chartofylaka, Lamprini, & Stockless, Alain (2022). Activating the Context for Learning and Teaching: Findings from the TEEC Project. In Brézillon, Patrick, & M. Turner, Roy (Ed.), Modeling and Use of Context in in Action (p. 87-130). Wiley-ISTE. ISBN 978-1-394-16395-3

Tremblay, Diane-Gabrielle; Yagoubi, Amina, & Psyché, Valéry (2022). Digital Transformation: An Analysis of the Role of Technology Service Providers in Montreal’s Emerging AI Business Ecosystem. In Ratajczak-Mrozek, Milena, & Marszalek, Pawel (Ed.), Digitalization and Firm Performance: Examining the Strategic Impact (p. 17-44). Springer Nature. ISBN 978-3-030-83360-2 https://doi.org/10.1007/978-3-030-83360-2_2

Coulombe, Claude, & Psyché, Valéry (2021). Vers une ingénierie des environnements d’apprentissage pilotée par les données. In Basque, Josianne; Paquette, Gilbert, & Henri, France (Ed.), Apprendre et enseigner sur le Web: quelle ingénierie pédagogique?. Presses de l'Université du Québec. ISBN 978-2-7624-2657-1

Paquette, Gilbert; Psyché, Valéry, & Bourdeau, Jacqueline (2021). L’ingénierie des Environnements intelligents pour l’apprentissage humain. In Basque, Josianne; Paquette, Gilbert, & Henri, France (Ed.), Ouvrage collectif du LICÉ. Vers une nouvelle ingénierie des environnements numériques d’apprentissage.

Psyché, Valéry; Daniel, Ben K., & Bourdeau, Jacqueline (2020). Learning Spaces in Context-Aware Educational Networking Technologies in the Digital Age. In Peña-Ayala, Alejandro (Ed.), Educational Networking. Cham : Springer, coll. « Lecture Notes in Social Networks ». https://doi.org/10.1007/978-3-030-29973-6_9

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Psyché, Valéry (2014). Recherche partenariale et communauté de pratique. In Fontain, Jean-Marc; Klein, Juan-Luis, & Bussières, Denis (Ed.), Le défi de l’innovation sociale partagée : savoirs croisés (p. 55-84). Presses de l'Université du Québec, coll. « Innovation sociale ». ISBN 978-2-7605-4125-2 https://doi.org/10.2307/j.ctt1f1185h.6

Nkambou, Roger; Bourdeau, Jacqueline, & Psyché, Valéry (2010). Building Intelligent Tutoring Systems: An Overview. In Nkambou, Roger; Riichiro, Mizoguchi, & Bourdeau, Jacqueline (Ed.), Advances in Intelligent Tutoring Systems (p. 361-375). Berlin : Springer, coll. « Science & Business Media », vol. 308. ISBN 978-3-642-14363-2

Papers in conference proceedings (refereed)

Miladi, Fatma; Psyché, Valéry, & Lemire, Daniel (In Press). Comparative Performance of GPT-4, RAG-Augmented GPT-4, and Students in MOOCs. In Workshop on Breaking Barriers with Generative Intelligence (BBGI). Springer.

Miladi, Fatma; Psyché, Valéry, & Lemire, Daniel (In Press). Leveraging GPT-4 for Accuracy in Education: A Comparative Study on Retrieval-Augmented Generation in MOOCs. In AIED 2024 - 25th International Conference on Artificial Intelligence in Education (LBR Track). New York City : Springer-Verlag, coll. « Communications in Computer and Information Science ».

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (2023). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. In Formenti, Laura; Galimberti, Andrea, & Del Negro, Gaia (Ed.), New Seeds for a World to Come. Policies, Practices and Lives in Adult Education and Learning. Proceedings of the 10th ESREA Triennial Conference University of Milano Bicocca, Department of Human Sciences for Education, 29 September-1 October 2022 (p. 65-70). Milan, Italie : Ledizioni. ISBN 978-88-5526-918-6 https://doi.org/10.5281/zenodo.8017866

Miladi, Fatma; Lemire, Daniel, & Psyché, Valéry (In Press). Learning Engagement and Peer Learning in MOOC: A Selective Systematic Review. In 19th International Conference on Intelligent Tutoring Systems.

Tamkodjou Tchio, Guy Carlos; Courtemanche, Marc-Antoine; Tato, Ange Adrienne Nyamen; Nkambou, Roger, & Psyché, Valéry (2023). Integrating an ontological reference model of piloting procedures in ACT-R cognitive architecture to simulate piloting tasks. In Frasson, Claude; Mylonas, Phivos, & Troussas, Christos (Ed.), Proceedings of the 19th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, ITS 2023 (p. 183-194). Springer. ISBN 1611-3349 https://doi.org/10.1007/978-3-031-32883-1_16

Anjou, Claire; Bourdeau, Jacqueline; Forissier, Thomas; Psyché, Valéry; Chartofylaka, Lamprini, & Stockless, Alain (2021). Progress in context effect-based education: the TEEC project. Paper published in Context-21 Special Issue, 4. https://doi.org/10.21494/ISTE.OP.2021.0687

Anjou, Claire; Miladi, Fatma; Psyché, Valéry; Bourdeau, Jacqueline; Forissier, Thomas, & Stockless, Alain (2021). Development of an intelligent, context sensitive and collaborative authoring system for context effect-based education. Paper published in Context-21 Special Issue, 4. https://doi.org/10.21494/ISTE.OP.2021.0688

Psyché, Valéry (2020). Learning Design for Intelligent Adaptive Learning. In Colloque international IDEA 2020. Sardaigne, Italie.

Psyché, Valéry; Daniel, Ben K., & Bourdeau, Jacqueline (2019). Adaptive Learning Spaces with Context-Awareness. In Coy, Andre; Hayashi, Yugo, & Chang, Maïga (Ed.), Intelligent tutoring systems : 15th International Conference, ITS 2019, Kingston, Jamaica, June 3-7, 2019, Proceedings (p. 7-13). Switzerland : Springer, Cham, coll. « Lecture Notes in Computer Science book series », vol. 11528. ISBN 978-3-030-22243-7 (print) and 978-3-030-22244-4 (online) https://doi.org/10.1007/978-3-030-22244-4_2

Forissier, Thomas; Stockless, Alain; Anjou, Claire; Fournier, Frederic; Le Bail, Chloé; Palsdottir, Auður; Nkambou, Roger; Psyché, Valéry; Fennani, Wafa; Prevost, Lionel; Gonzalez, Jordan; Detienne, Françoise; Baker, Michael; Bernard, François Xavier, & Bourdeau, Jacqueline (2019). Comparing the Contexts to Understand Science. In Levrini, O., & Tasquier, G. (Ed.), Proceedings of the 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA) (p. 286-297). Bologne, Italie.

Chartofylaka, Lamprini; Fraser, Marc; Stockless, Alain; Psyché, Valéry, & Forissier, Thomas (2018). ICT’s perspectives in context-driven learning initiatives: using a collaboration platform for research in primary education. In Proceedings of the International Conference on Research in Teaching, Education & Learning (ICRTEL 2018) (p. 19-20). Athens, Greece : The American College of Greece.

Psyché, Valéry; Anjou, Claire; Fenani, Wafa; Bourdeau, Jacqueline; Forissier, Thomas, & Nkambou, Roger (2018). Ontology-Based Context Modelling for Designing a Context-Aware Calculator. In Guin, Nathalie, & Kumar, Amruth (Ed.), Workshop Proceedings of the 14th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, ITS 2018. (p. 13-22).

Psyché, Valéry; Savard, Isabelle; Mizoguchi, Riichiro, & Bourdeau, Jacqueline (2018). Workshop Preface: International Workshop on Context and Culture in Intelligent Tutoring Systems. In Guin, Nathalie, & Kumar, Amruth (Ed.), Workshop Proceedings of the 14th International Conference on Intelligent Tutoring Systems, ITS 2018 (p. 9-10). Montréal, Canada : Intelligent Tutoring Systems.

Psyché, Valéry; Kalemjian, Alexandre; Mozes, Jules; Miquelon, Alexie; Maurice, Céline; Poirier, Pierre; Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline (2014). Le GYM-Tuteur : un système informatisé ludique d'autoapprentissage dans le domaine de la philosophie. In Frasson, Claude; Labat, Jean-Marc; Gandon, Fabien; Cassagne, David; Jonquet, Clement; Cerri, Stefano A., & Pujas, Philippe (Ed.), Actes de la 9ème conférence des Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Enseignement (TICE 2014). (p. 174-179). Béziers, France.

Bourdeau, Jacqueline; Mizoguchi, Riichiro; Hayashi, Yusuke; Psyché, Valéry, & Nkambou, Roger (2007). When the Domain of the Ontology is Education. In Proceedings of the 4rth Annual Scientific Conference of the LORNET Research Network on Intelligent, Interactive, Learning Object Repository Networks (I2LOR07). Montréal, Québec.

Psyché, Valéry; Bourdeau, Jacqueline; Nkambou, Roger, & Mizoguchi, Riichiro (2005). Making Learning Design Standards Work with an Ontology of Educational Theories. In Looi, Chee-Kit; McCalla, Gordon I.; Bredeweg, Bert, & Breuker, Joost (Ed.), Supporting Learning through Intelligent and Socially Informed Technology - Procedings of the 12th Artificial Intelligence in Education (AIED2005) (p. 539-546). Amsterdam, Nertherlands : IOS Press, coll. « Frontiers in Artificial Intelligence and Applications ». ISBN 978-1-58603-530-3

Bourdeau, Jacqueline; Mizoguchi, Riichiro; Psyché, Valéry, & Nkambou, Roger (2004). Selecting Theories in an Ontology-Based ITS Authoring Environment. In Lester, James C.; Vicari, Rosa Maria, & Paraguacu, Fábio (Ed.), Intelligent Tutoring Systems: Proceedings of the 7th International Conference (ITS 2004) (p. 150-161). Maceió, Brazil : Springer Berlin / Heidelberg, coll. « Lecture Notes in Computer Science », vol. 3220. ISBN 978-3-540-30139-4

Psyché, Valéry; Mizoguchi, Riichiro, & Bourdeau, Jacqueline (2003). Ontology development at the conceptual level for theory-aware ITS authoring systems. In Proceedings of the 11th Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED2003) (p. 491–493). IOS Press.

Psyché, Valéry; Kalemjian, Alexandre; Mozes, Jules; Maurice, Céline; Poirier, Pierre; Bourdeau, Jacqueline, & Nkambou, Roger (2014). GYM-Author: Generation Of Self-Learning Exercises In Philosophy. In Proceedings of the CHI 2014 Learning Innovation at Scale workshop.

Psyché, Valéry; Bourdeau, Jacqueline; Mozes, Jules; Kalemjian, Alexandre; Poirier, Pierre; Nkambou, Roger; Miquelon, Alexie, & Maurice, Céline (2014). Opening the Door to Philosophy for teachers with GYM-Author. In Proceedings of the 12th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS).

Conference presentations (refereed)

Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Bédard, Jean-Luc; Brassard, Caroline, & Pudelko, Béatrice (Apr 2024). Production de matériels d’apprentissage accessibles et inclusifs en formation à distance. Paper presented at the Activités de perfectionnement du REFAD, en ligne.

Brassard, Caroline; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Bédard, Jean-Luc; Plamondon, Jimmy, & Pudelko, Béatrice (May 2023). Relever les défis de l’inclusion technologique et pédagogique : une bouchée à la fois !. Paper presented at the Grand rassemblement du REFAD, Edmonton, Canada.

Psyché, Valéry; Brassard, Caroline; Kagorora, Faustin; Bédard, Jean-Luc, & Pudelko, Béatrice (May 2023). De la conception à la diffusion : leçons d’un projet transnational de développement d’une formation sur la formation à distance accessible et inclusive pour formateurs d’adultes. Paper presented at the Colloque Les innovations en formation à distance au secteur des jeunes du Congrès de l'ACFAS, Montréal, Canada.

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (Oct 2022). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. Paper presented at the 10e Conférence triennale de l'ESREA (European Society of Research on the Education of Adults), Milan, Italie.

Psyché, Valéry; Maurice, Céline; Kalemjian, Alexandre; Bourdeau, Jacqueline; Nkambou, Roger; Poirier, Pierre; Mozes, Jules; Miquelon, Alexie, & Messier, Geneviève (Oct 2014). Le GYM-Tuteur: Une approche informatisée et ludique à l’autoapprentissage de la philosophie. Paper presented at the Colloque du CIRTA (Communauté pour l'Innovation et la Recherche sur les Technologies dans l'enseignement/Apprentissage), Sherbrooke, Québec.

Miquelon, Alexie; Psyché, Valéry; Kalemjian, Alexandre; Poirier, Pierre; Nkambou, Roger; Bourdeau, Jacqueline; Mozes, Jules; Maurice, Céline, & Messier, Geneviève (May 2014). Le Gymnase Philosophique ou l’élaboration d’un didacticiel pour répondre aux difficultés des étudiants du niveau collégial en lecture et écriture de textes philosophiques. Paper presented at the Congrès de l’ACFAS, Montréal, Québec.

Psyché, Valéry (2004). CIAO, an Interface Agent Prototype to facilitate the use of ontology in intelligent authoring system: Ontological Engineering Applied to LKMS Construction. Poster presented at the 1st Annual Scientific Conference of the LORNET Research Network on Intelligent, Interactive, Learning Object Repository Networks (I2LOR), Montréal, Canada.

Other refereed contributions

Psyché, Valéry, & Grosrey, Alain (2021). Cécile Dejoux, « Ce sera l’IA ou et moi » [review of Ce sera l'IA ou/et moi: comprendre l'intelligence artificielle pour ne plus en avoir peur, from Dejoux, Cécile]. Interventions économiques (65). https://doi.org/10.4000/interventionseconomiques.11983

Psyché, Valéry (2020). Définir l’enseignant·e en matière d’identité professionnelle et de compétences à développer [review of Profil de compétences de l’enseignant de niveau universitaire, from Brassard, Nancy]. Veille du GRIIP (22).

Psyché, Valéry; Duplàa, Emmanuel, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2010). Analyse des processus de collaboration et de partage des connaissances dans une communauté de pratique engageant partenaires communautaires et universitaires (rapport de recherche no 10). Télé-Université / Université du Québec à Montréal, Alliance de recherche université-communauté (ARUC) sur la Gestion des âges et des temps sociaux (GATS).

Psyché, Valéry (2003). État de l’art sur l'ontologie et application de l'ingénierie ontologique au domaine du téléapprentissage : Projet DIVA-SCTA visant à la construction d'une base de connaissance sur le téléapprentissage (note de recherche no 03NR1). Montréal, Canada : LICEF.

Invited talks, keynotes

Psyché, Valéry (Jun 2023). Comprendre les tuteurs intelligents et leur apport pour le milieu éducatif. Lecture (invited) presented at the 11ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), Brest, France.

Psyché, Valéry, & Brassard, Caroline (Jun 2023). Le projet IDE@ : création d'une formation à distance pour formateurs d'adultes qui relève les défis de l'inclusion pédagogique et de l'accessibilité technologique.. Lecture (invited) presented at the Journée Ide@, Montréal, Canada.

Anjou, Claire; Miladi, Fatma; Psyché, Valéry, & Bourdeau, Jacqueline (2021). Un outil d'aide à la scénarisation pédagogique conscient du contexte. Paper (invited) presented at the 88e Congrès de l’Acfas, Colloque n°527 – La place du contexte dans l’apprentissage, l’enseignement et la technologie éducative, Sherbrooke, Québec, Canada.

Gravel, Anne Renée, & Psyché, Valéry (2021). Les conditions gagnantes pour assurer un environnement universitaire ÉDI. Paper (invited) presented at the 88e Congrès de l’Acfas, au colloque no 7 - Nouvelles normes en équité, diversité et inclusion (ÉDI) : conditions d’application dans les universités et leur impact sur le corps professoral, Sherbrooke, Québec, Canada.

Parent, Séverine; Psyché, Valéry; Langevin-Harnois, Félix, & Marier, Francis (2021). Jeux sérieux sur la compétence numérique : qu’en pensent les étudiant.e.s du réseau de l’université du Québec?. Paper (invited) presented at the colloque ROC 2021 Solidarités numériques en éducation : une culture en émergence.

Payen Jean Baptiste, Valérie, & Psyché, Valéry (2021). Comment l’usage des technologies informatiques dans un contexte informel produit de la connaissance ?. Paper (invited) presented at the 88e Congrès de l’Acfas, colloque n°527 – La place du contexte dans l’apprentissage, l’enseignement et la technologie éducative, Sherbrooke, Québec, Canada.

Psyché, Valéry (2021). Les agents conversationnels (chatbots) en éducation : où en sommes-nous?. Paper (invited) presented at the colloque no 544 de l’ACFAS 2021, Montréal, Canada.

Psyché, Valéry; Tamkodjou Tchio, Guy Carlos; Miladi, Fatma, & Anjou, Claire (2021). Origine des chatbots : le domaine des tuteurs intelligents. Paper (invited) presented at the colloque n°544 - Les agents conversationnels (chatbots) en éducation : où en sommes-nous? (ACFAS), Sherbrooke, Québec.

Stockless, Alain; Forissier, Thomas; Chartofylaka, Lamprini; Locret, Severine, & Psyché, Valéry (2021). Étude des usages du numérique dans les apprentissages basés sur les effets de contextes. Paper (invited) presented at the 88e Congrès de l’Acfas, Colloque n°527 – La place du contexte dans l’apprentissage, l’enseignement et la technologie éducative, Sherbrooke, Québec, Canada.

Psyché, Valéry (Feb 2020). Integrating Adaptive Learning in the Learning Design Process. Paper (invited) presented at the Colloque international IDEA 2020, Sardaigne, Italie.

Psyché, Valéry, & Bejaoui, Rim (2018). L’innovation technologique au service de la pédagogie. Paper (invited) presented at the Séminaire de formation au Center for Advanced Studies, Research and Development in Sardinia (CRS4), Sardinia, Italie.

Psyché, Valéry; Nkambou, Roger, & Fenani, Wafa (2018). Modélisation du contexte pour le Design d’un calculateur de contexte dans le projet TEEC. Paper (invited) presented at the Projet TEEC, Antilles, Guadeloupe.

Stockless, Alain; Chartofylaka, Lamprini, & Psyché, Valéry (2018). Le numérique dans le projet TEEC - Bilan de l’expérience. Paper (invited) presented at the Projet TEEC, Antilles, Guadeloupe.

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Psyché, Valéry (2011). Analyse des processus de collaboration et de partage des connaissances dans une communauté de pratique engageant partenaires communautaires et universitaires : l’effet de diversité de contextes de travail. Paper (invited) presented at the Colloque Contextualisation Didactique, Guadeloupe (France).

Psyché, Valéry; Rogozan, Delia; Bourdeau, Jacqueline, & Paquette, Gilbert (2004). Un processus d’ingénierie ontologique pour la Base de Connaissances en Téléapprentissage (BCTA). Paper (invited) presented at the Congrès de l’Association Canadienne-Française pour l’Avancement des Sciences (ACFAS), Montréal, Canada.

Bourdeau, Jacqueline; Paquette, Gilbert, & Psyché, Valéry (2003). Vers une ontologie et une base de connaissances en télé-apprentissage. Paper (invited) presented at the Congrès de l’Association Canadienne-Française pour l’Avancement des Sciences (ACFAS), Rimouski, Canada.

Psyché, Valéry (2003). Ingénierie ontologique d’un problème clinique sur le syndrome coronarien aigu (SCA). Paper (invited) presented at the Projet Health Informatics Collaboratory.

Other non refereed contributions